Regelmatig komt het voor dat een kind zich ongelukkig voelt op school, maar zich zo aanpast dat dit niet merkbaar is voor de leerkrachten. Zij zien een blij, vrolijk kind, terwijl je thuis een kind hebt dat zich afreageert of aangeeft dat het niet meer naar school wil. In een dergelijke situatie is de kans op het ontstaan van wederzijds onbegrip tussen ouders en school erg groot. Je zit dan als ouders in een lastige positie. Ondertussen gaat het bergafwaarts met je kind. Het voelt zich onbegrepen en/of ontwikkelt zelfs gedragsproblemen op school of juist alleen thuis.
Ook leerkrachten zitten soms met hun handen in het haar. Zo kun je een leerling in je klas hebben waarvan je weet dat er meer inzit, maar toch komt het er niet uit. Op sommige momenten zie je een slim kind, maar de schoolresultaten geven een ander beeld. De vraag is dan: hoe kun je je onderwijs zo inrichten dat ook dit kind uit de verf komt.
Door middel van het kindonderzoek breng ik de onderwijs- en opvoedbehoeften van een kind in kaart. Uit dit onderzoek komen praktische en goed uitvoerbare adviezen voor het kind, ouders en school. Het onderzoek bestaat uit een onderzoeksdag, een uitgebreid verslag en een adviesgesprek met ouders en school.
Tijdens het adviesgesprek wordt de inhoud van het verslag toegelicht en worden de adviezen zo concreet mogelijk uitgelegd. Mocht het nodig zijn, dan help ik bij het stellen van prioriteiten bij de uit te voeren adviezen. Het welzijn van het kind en de haalbaarheid binnen de school of thuis zijn de drijfveren.
Mochten er meerdere gesprekken nodig zijn, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.